Videogalerij

Bibliotheek Drachten organiseert regelmatig online lezingen, workshops en informatiesessies. Deze online activiteiten worden opgenomen, en kun je hieronder terugkijken.

29 juni - 'Uitburgeren' over het levenseinde

Verzorgd door Sûnenz. Praten over het levenseinde is nog steeds een taboe. Dat heeft Betty Meyboom-de Jong gemotiveerd tot het schrijven van het voorlichtingsboek 'Uitburgeren', waarin mensen met een checklist kunnen nagaan of zij alles geregeld hebben. Prof. Dr. Betty Meyboom-de Jong was de eerste vrouwelijke hoogleraar Huisartsgeneeskunde en zelfs de eerste vrouwelijke hoogleraar binnen de medische faculteit in Groningen.

11 mei - Conny Braam - Wij zijn de wrekers over dit alles

Conny Braam geeft veel lezingen over haar ervaringen met de ondergrondse strijd tegen apartheid, maar ook over haar zoektochten in archieven en de soms ontluisterende verhalen die daar verborgen liggen. Braam is een bevlogen spreekster die laat zien dat de waarheid vaak net iets anders is dan we denken. Ook gunt de schrijfster ons deze avond alvast een kijkje in haar volgende boek.

20 april - Gelukkig zijn kun je leren

Tijdens de online lezing laat Marjolein de mensen nadenken over vragen als: Maakt geld echt niet gelukkig? Is geluk maakbaar? Waarom is de één gelukkiger dan de ander en wat kun je zelf in je dagelijks leven doen om je gelukkiger te voelen? Geen zweverig gedoe maar praktische tips en tools voor dagelijks gebruik. Geluk is voor een groot gedeelte maakbaar maar er is geen one-size-fits-all.

15 april - Özcan Akyol - Vrijheid

Özcan Akyol (1984), schrijver en opiniemaker, is een graag geziene gast in de talk-shows op televisie. In de week waarin Drachten en Friesland 76 jaar geleden hun vrijheid terugkregen na de Tweede Wereldoorlog, gaat Özcan (Eus) onder andere in op de vraag hoe wij nu eigenlijk omgaan met die vrijheid. Hoe bewaken wij de verworven vrijheden van onze democratie in een tijd van populisme? Ook vertelt Eus welke rol vrijheid in zijn eigen leven heeft gespeeld.

13 april - De bevrijding van Drachten - Jan van Zinderen

Op zaterdag 14 april 1945 werd Drachten bevrijd. Hiervan zijn destijds prachtige beelden gemaakt. Tijdens deze bijeenkomst bekijken we de documentaire en bespreken we deze na met Jan van Zinderen, één van de makers van de film.

Bekijk hier de video

8 april - Duurzaam wonen, waar moet je beginnen?

Tijdens deze lezing gaan we kijken naar de mogelijkheden voor verduurzaming van je woning. Wat is er mogelijk en wat zijn de voor- of nadelen? Waar moet je beginnen en kan ik ergens informatie vinden?

30 maart – Veilig online bankieren

Bente Mulder van RegioBank geeft een interactieve online workshop over veilig internetbankieren. Want hoe herken je internetcriminaliteit en hoe kun je zo veilig mogelijk bankieren?

Bekijk de video

25 maart - Crisis, wat te doen? Marieke Henselmans

Hoe kom je heelhuids door een financiële crisis? Hoe kom je rond met je geld? Henselmans (besparingsdeskunige) gaat hier op in naar aanleiding van haar nieuwe boek Crisis, wat te doen? Van rood naar groen. Dit boek schreef ze met econoom Erica Verdegaal.

11 maart - In gesprek met Tommy Wieringa

Donderdagavond 11 maart was schrijver Tommy Wieringa te gast in de studio van Bibliotheek Drachten om een live online lezing te geven over zijn nieuwste boek Gedachten over onze tijd.

10 maart - Veilig online - Seniorweb

In deze voorlichtingsbijeenkomst van SeniorWeb leert u meer over privacy, welke sporen u op het internet achterlaat en hoe u een sterk wachtwoord kunt aanmaken. Ook komen dreigingen via email en virusbescherming aan de orde.

8 maart - Oud Drachten - Douwe de Graaf

we de Graaf vertelt de levensverhalen over bekende, rijke, arme, slechte, goede, hardwerkende, luie, gekke, vrolijke maar vooral bijzondere Drachtsters.

4 maart - Vogels rondom Drachten - Sjouke Scholten

Vogelaar Sjouke Scholten vertelt ons welke vogels wij in de verschillende gebieden/biotopen kunnen aantreffen. Hij is werkzaam bij SOVON vogelonderzoek en coördineert de tellingen in Friesland. Sjouke neemt ons mee naar bos, heide en veengebieden in omgeving Drachten.

3 maart - Van oerknal tot ons - Jeffrey Bout

Het heelal kent een wonderlijke geschiedenis. Van oersoep naar sterren, naar planeten, naar ons! Sterrenkundige Jeffrey Bout vertelt op enthousiaste wijze over onze kosmische afkomst. Over de wetenschappelijke kennis van het heelal en de plaats van de mensheid hierin.